Komunikacja miejska jest wygodną i ekonomiczną formą transportu, która poprawia jakość życia mieszkańców i przyczynia się do zrównoważonego rozwoju miejskiego. To tylko kilka z jej wielu zalet, natomiast ważne jest, aby była ona dobrze zorganizowana.
W 2016 r. opracowaliśmy
analizę
dostępności przystanków dla ruch pieszego w Lublinie. Natomiast w poniższym wpisie przyjrzymy się, jak zmieniła się dostępność przystanków w mieście na przestrzeni ostatnich kilku lat - czy uległa poprawie, czy pogorszeniu?
Aby zachęcić mieszkańców do korzystania z autobusów, konieczne jest dostosowanie usług komunikacji miejskiej do ich potrzeb. Kluczowym elementem jest tutaj odpowiednie rozmieszczenie przystanków.
W ostatnich latach na obszarze Lublina powstawały nowe przystanki autobusowe, co pozytywnie wpłynęło na dostępność komunikacyjną w mieście. W przeciągu kilku lat ich liczba wzrosła o około 70, co obecnie umożliwia mieszkańcom lepszy dostęp do różnych części miasta. Najwięcej przystanków zyskali mieszkańcy Felina i Czechowa Północnego.
W Lublinie autobusy stanowią główny środek publicznego transportu zbiorowego. Bliskość przystanków to dla pasażera komunikacji miejskiej jedna z głównych zalet - umożliwia łatwiejszy i bardziej wygodny dostęp do środków transportu.
W naszej analizie obszar miasta Lublin został podzielony na trzy strefy dostępności pieszej, które określają czas potrzebny na dojście do wybranego przystanku. W pierwszej strefie znajdują się obszary, z których dotrzemy do przystanku w zaledwie 5 minut, w drugiej od 5 do 10 minut, natomiast w trzeciej - powyżej 10 minut.
Na przestrzeni ostatnich kilku lat, zasięg pierwszej strefy dostępności przystanków (do 5 minut pieszo) powiększył się o około 8%. Obecnie obejmuje ponad 32% obszaru Lublina.
W poniższej aplikacji zobaczysz, jak na przestrzeni ostatnich lat zmieniły się poszczególne strefy dostępności przystanków:
Powiązanie czasowych stref dla ruchu pieszego z danymi demograficznymi pozwoliło uzyskać informację o liczbie osób, które mieszkają w określonym zasięgu strefy.
Strefa pokonania drogi pieszo w czasie poniżej 5 minut obejmuje obecnie zdecydowaną większość mieszkańców Lublina (63,7%). W przypadku zasięgu strefy od 5 do 10 minut drogi do przystanku jest to 32,5% osób, natomiast tylko 3,8% mieszkańców Lublina znajduje się w strefie pokonania drogi pieszo w czasie powyżej 10 minut.
Dostępność przystanków i liczba linii autobusowych ma duże znaczenie dla efektywności transportu publicznego w danym obszarze. Im większa liczba linii obsługujących dany przystanek, tym większa dostępność do różnych miejsc docelowych i większe możliwości podróży dla pasażerów.
To właśnie bogata oferta połączeń sprawia, że komunikacja miejska staje się bardziej atrakcyjna i efektywna, przyczyniając się do zwiększenia mobilności i ułatwiając mieszkańcom korzystanie z tego środka transportu.
Liczba przystanków z maksymalnie 3 liniami w poszczególnych dzielnicach Lublina
Zemborzyce, Felin i Ponikwoda wyróżniają się licznymi przystankami, które obsługiwane są przez maksymalnie 3 linie autobusowe.
Liczba przystanków z minimum 5 liniami w poszczególnych dzielnicach Lublina
Najwięcej przystanków obsługiwanych przez minimum 5 linii autobusowych znajduje się w Śródmieściu. Pod tym względem dobrym dostępem do autobusów cieszy się również Czechów Północny oraz Wrotków.
Liczba przystanków z minimum 9 liniami w poszczególnych dzielnicach Lublina
Dzielnice, które wyróżniają się najlepszym dostępem przystanków obsługiwanych przez co najmniej 9 linii autobusowych, to Śródmieście, Rury i Czuby Północne.
Analiza powiązania czasowych stref ruchu pieszego z danymi demograficznymi umożliwiła nam ustalenie liczby mieszkańców znajdujących się w określonym zasięgu stref, które zostały wydzielone na podstawie liczby linii autobusowych na przystankach obsługiwanych przez maksymalnie 3 linie, minimum 5 linii i minimum 9 linii.
Dzięki narzędziom GIS, które umożliwiają porównanie danych historycznych z danymi aktualnymi dostępnymi publicznie, możemy analizować zmiany dostępności komunikacyjnej w miastach na przestrzeni lat.
Przedstawiona analiza zmian dostępności komunikacyjnej w Lublinie na przestrzeni ostatnich lat wykazała wzrost liczby przystanków autobusowych, co poprawiło dostęp do różnych części miasta. Analiza stref dostępności pieszej wykazała, że większość mieszkańców (ponad 63%) ma łatwy dostęp do przystanków w ciągu 5 minut, zaś jedynie 3,8% musi pokonać drogę pieszo powyżej 10 minut, Natomiast zwiększona liczba linii autobusowych na danym przystanku przyczynia się do większej dostępności i atrakcyjności komunikacji miejskiej.
Kolejne analizy i wizualizacje już wkrótce, zapraszamy do śledzenia naszych profili w serwisach
Facebook,
LinkedIn,
Twitter,
Instagram
oraz
YouTube.
Inne analizy, które mogą Cię również zainteresować:
Uciążliwość upałów w polskich miastach
GIS w analizach nowego SUIKZP Lublina
GIS - Expert sp. z o.o.
NIP: 712-31-70-358
REGON: 060496425
KRS: 0000331983
2023 © GIS-Expert sp. z o.o.