JAK ZMIENIŁA SIĘ DOSTĘPNOŚĆ KOMUNIKACYJNA W LUBLINIE?

Komunikacja miejska jest wygodną i ekonomiczną formą transportu, która poprawia jakość życia mieszkańców i przyczynia się do zrównoważonego rozwoju miejskiego. To tylko kilka z jej wielu zalet, natomiast ważne jest, aby była ona dobrze zorganizowana.


W 2016 r. opracowaliśmy analizę dostępności przystanków dla ruch pieszego w Lublinie. Natomiast w poniższym wpisie przyjrzymy się, jak zmieniła się dostępność przystanków w mieście na przestrzeni ostatnich kilku lat - czy uległa poprawie, czy pogorszeniu?

Dostępność przystanków komunikacji publicznej jest coraz lepsza

Aby zachęcić mieszkańców do korzystania z autobusów, konieczne jest dostosowanie usług komunikacji miejskiej do ich potrzeb. Kluczowym elementem jest tutaj odpowiednie rozmieszczenie przystanków.


W ostatnich latach na obszarze Lublina powstawały nowe przystanki autobusowe, co pozytywnie wpłynęło na dostępność komunikacyjną w mieście. W przeciągu kilku lat ich liczba wzrosła o około 70, co obecnie umożliwia mieszkańcom lepszy dostęp do różnych części miasta. Najwięcej przystanków zyskali mieszkańcy Felina i Czechowa Północnego.

Strefy dostępności pieszej


W Lublinie autobusy stanowią główny środek publicznego transportu zbiorowego. Bliskość przystanków to dla pasażera komunikacji miejskiej jedna z głównych zalet - umożliwia łatwiejszy i bardziej wygodny dostęp do środków transportu.


W naszej analizie obszar miasta Lublin został podzielony na trzy strefy dostępności pieszej, które określają czas potrzebny na dojście do wybranego przystanku. W pierwszej strefie znajdują się obszary, z których dotrzemy do przystanku w zaledwie 5 minut, w drugiej od 5 do 10 minut, natomiast w trzeciej - powyżej 10 minut.

Na przestrzeni ostatnich kilku lat, zasięg pierwszej strefy dostępności przystanków (do 5 minut pieszo) powiększył się o około 8%. Obecnie obejmuje ponad 32% obszaru Lublina.


W poniższej aplikacji zobaczysz, jak na przestrzeni ostatnich lat zmieniły się poszczególne strefy dostępności przystanków:

Otwórz w nowym oknie

Coraz więcej mieszkańców Lublina ma lepszy dostęp do przystanków autobusowych


Powiązanie czasowych stref dla ruchu pieszego z danymi demograficznymi pozwoliło uzyskać informację o liczbie osób, które mieszkają w określonym zasięgu strefy.


Strefa pokonania drogi pieszo w czasie poniżej 5 minut obejmuje obecnie zdecydowaną większość mieszkańców Lublina (63,7%). W przypadku zasięgu strefy od 5 do 10 minut drogi do przystanku jest to 32,5% osób, natomiast tylko 3,8% mieszkańców Lublina znajduje się w strefie pokonania drogi pieszo w czasie powyżej 10 minut.


Dostępność przystanków z uwzględnieniem liczby linii


Dostępność przystanków i liczba linii autobusowych ma duże znaczenie dla efektywności transportu publicznego w danym obszarze. Im większa liczba linii obsługujących dany przystanek, tym większa dostępność do różnych miejsc docelowych i większe możliwości podróży dla pasażerów.


To właśnie bogata oferta połączeń sprawia, że komunikacja miejska staje się bardziej atrakcyjna i efektywna, przyczyniając się do zwiększenia mobilności i ułatwiając mieszkańcom korzystanie z tego środka transportu.


Liczba przystanków z maksymalnie 3 liniami w poszczególnych dzielnicach Lublina


Zemborzyce, Felin i Ponikwoda wyróżniają się licznymi przystankami, które obsługiwane są przez maksymalnie 3 linie autobusowe.




Liczba przystanków z minimum 5 liniami w poszczególnych dzielnicach Lublina


Najwięcej przystanków obsługiwanych przez minimum 5 linii autobusowych znajduje się w Śródmieściu. Pod tym względem dobrym dostępem do autobusów cieszy się również Czechów Północny oraz Wrotków.



Liczba przystanków z minimum 9 liniami w poszczególnych dzielnicach Lublina


Dzielnice, które wyróżniają się najlepszym dostępem przystanków obsługiwanych przez co najmniej 9 linii autobusowych, to Śródmieście, Rury i Czuby Północne.


Liczba mieszkańców w poszczególnych strefach


Analiza powiązania czasowych stref ruchu pieszego z danymi demograficznymi umożliwiła nam ustalenie liczby mieszkańców znajdujących się w określonym zasięgu stref, które zostały wydzielone na podstawie liczby linii autobusowych na przystankach obsługiwanych przez maksymalnie 3 linie, minimum 5 linii i minimum 9 linii.


  • Ponad 37% mieszkańców Lublina znajduje się w strefie pokonania drogi pieszo w czasie poniżej 5 minut do przystanków, które są obsługiwane przez maksimum 3 linie.
  • Niemal 60% mieszkańców Lublina znajduje się w strefie pokonania drogi pieszo w czasie poniżej 5 minut do przystanków, które są obsługiwane przez co najmniej 5 linii.
  • Aby dotrzeć do przystanków, na których działa minimum 9 linii autobusowych, około 34% mieszkańców Lublina może pokonać do nich drogę w mniej niż 5 minut pieszo, z kolei około 36% osób - w co najmniej 10 minut.

Dzięki narzędziom GIS, które umożliwiają porównanie danych historycznych z danymi aktualnymi dostępnymi publicznie, możemy analizować zmiany dostępności komunikacyjnej w miastach na przestrzeni lat.


Przedstawiona analiza zmian dostępności komunikacyjnej w Lublinie na przestrzeni ostatnich lat wykazała wzrost liczby przystanków autobusowych, co poprawiło dostęp do różnych części miasta. Analiza stref dostępności pieszej wykazała, że większość mieszkańców (ponad 63%) ma łatwy dostęp do przystanków w ciągu 5 minut, zaś jedynie 3,8% musi pokonać drogę pieszo powyżej 10 minut, Natomiast zwiększona liczba linii autobusowych na danym przystanku przyczynia się do większej dostępności i atrakcyjności komunikacji miejskiej.


Kolejne analizy i wizualizacje już wkrótce, zapraszamy do śledzenia naszych profili w serwisach Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram oraz YouTube.

Inne analizy, które mogą Cię również zainteresować: 


Uciążliwość upałów w polskich miastach 
GIS w analizach nowego SUIKZP Lublina

Autor: GIS - Expert 17 Apr, 2024
Budowa wysokich obiektów takich jak elektrownie wiatrowe, czy słupy energetyczne wpływa na krajobraz. Przed rozpoczęciem inwestycji wskazane jest wykonanie analiz widoczności tego typu obiektów, aby ocenić ich wpływ na otoczenie. Wyniki analiz stanowią nieodzowną pomoc w projektowaniu inwestycji i czynią proces przygotowawczy bardziej przejrzystym. Dzięki temu można uniknąć konfliktów i protestów lokalnych społeczności na etapie realizacji.
Autor: GIS - Expert 11 Mar, 2024
Zabudowa łanowa potocznie odnosi się do charakterystycznego sposobu zagospodarowania terenów podmiejskich na dawnych działkach rolniczych przekształconych na działki budowlane. Postanowiliśmy sprawdzić, jak wygląda skala występowania tego zjawiska w wybranych aglomeracjach w Polsce.
Show More
Share by: